Sköna tips i september

Ingefärsdoftande äppeldryck!

Värm dig med en härlig äppeldryck!

Recept till 4 glas

  • 8 dl äppeljuice alt äppelmust
  • pressad saft av en 1/2 citron
  • 2 st kanelstänger
  • 2 msk grovriven färsk ingefära

Värm juicen/musten. Tillsätt citronsaft, kanel och ingefära. Låt dra 15 min innan servering. Drick & njut!

 

Skön övning för trötta axlar

Sitt i lätt meditationsställning på golvet eller sitt på en stol med rak rygg. Låt händerna vila på knäna. Andas in samtidigt som du drar upp båda axlarna mot öronen. Andas ut och släpp samtidigt ner axlarna. Håll huvudet stilla, lyft och sänk axlarna i takt med andningen. Fortsätt under en till tre minuter.
Effekt: Ökar cirkulationen i axlarna samt löser upp spänningar i axlar ock nacke. En perfekt övning att göra då och då vid skrivbordet för att undvika spänningar som kan ge värk i axlar, nacke och huvud.

Ayurveda-spa med garshan-massage

Garshan-massage är en ayurvedisk massage som du enkelt kan göra själv hemma. Vid garshan-massage använder du råsidenvantar. Massagen ökar blodcirkulationen i hud och underliggande vävnad och döda hudceller avlägsnas så att huden blir mjuk och len. Massera hela kroppen uppifrån och ner, med cirkelrörelser över leder och med raka drag i övrigt, undvik bröstet och ansiktet. Efter fem minuters massage kryper du ner i ett härligt bad. Droppa gärna i en ayurvedisk olja i badet och njut!